Sick building

Het Carré d’Art in Nîmes van de architect Norman Foster is grotendeels ondergronds gebouwd (zie foto). De bovenbouw van het museum vertoont een sterke gelijkenis met het ontwerp van Hubert Jan Henket op het Zaailand. Dat is niet zo raar, want Henket heeft altijd beweerd dat hij dit gebouw in Nîmes als ‘referentiepunt’ heeft gebruikt. Naarmate zijn ontwerp voor het Zaailand vorderde, werd de gelijkenis echter steeds sterker. Het nieuwe Fries Museum wordt dus een kloon van het museum in Nîmes. Een tweedehands, ongeïnspireerd gebouw.

Het ondergrondse deel van het Carré d’Art in Nîmes heeft Henket vrijwel exact gekopieerd in Arnhem bij zijn ontwerp voor de uitbreiding van de Rietveld Academie aan de Rijnoever. Hij won hier in 2003 zelfs een prijs mee voor ‘ondergronds bouwen’. Gisteren werd bekend dat dit gebouw in Arnhem grote mankementen vertoont. De studenten klagen steen en been. De klimaatbeheersing klopt niet. De brandweervoorschriften zijn zodanig dat in het gebouw eigenlijk niet te leven valt. Kortom, het is een ‘sick building,’

De Volkskrant bracht dit bericht op de cultuurpagina, uiteraard met de naam van de architect erbij. De Leeuwarder Courant meldde het nieuws ergens onderaan op de pagina ‘Samenleving’. Maar zonder de naam van Hubert Jan Henket. Kennelijk is het de redactie ontgaan dat dit bericht – met het referendum over het Zaailand in het verschiet – voor Leeuwarden een behoorlijke nieuwswaarde heeft. Misschien is het de redactie ook niet ontgaan en dacht men: ‘Hoe stiller, hoe better.’ Het zou niet de eerste keer zijn dat de berichtgeving over het project Nieuw Zaailand door de Leeuwarder Courant wordt gemanipuleerd.

Ik heb hoofdredacteur Rimmer Mulder inmiddels een mailtje gestuurd. Misschien een leuk onderwerp voor zijn rubriek ‘Achter de kolommen’.