Geert Wilders aan de hemelpoort
‘Ik hoop vooral dat ik blijf leven. Hoewel, statistisch lijkt me de kans wel heel klein dat ze weer een Theo gaan koud maken.’ Dat zei Theo Maassen op het toneel na zijn act over het beledigen van profeten. ‘Van Jezus mag je alles zeggen, van Mohammed niets. Onze God is de echte. Allah is dat ook, maar dan doet hij wel een typetje.’ Je vraagt je af waar ligt de grens tussen wat Theo Maassen op het toneel allemaal uitkraamt en wat Geert Wilders straks in zijn film laat zien. Waar ga je tegenwoordig te ver bij het te ver gaan? De Deense cartoonist Kurt Westergaard liet gisteren in de Volkskrant weten dat zijn cartoon van Mohammed met een bom in zijn tulband door moslims verkeerd begrepen is. Hij bedoelde te laten zien dat Mohammed gegijzeld wordt door het terrorisme van de fundamentalistische moslims. Zij claimen het enige beeld van Mohammed dat met geen haar gekrenkt mag worden. Maar spot is een rare zaak. Wie gekwetst wil worden heeft geen boodschap aan subtiele betekenissen. De vermeende kwetsuur wordt door radicale moslims aangegrepen om actie te ondernemen. Het is een alibi om ten strijde te trekken.
De protestacties tegen de Deense spotprent destijds waren duidelijk van hogerhand geregisseerd. Op tal van plaatsen in de islamitische wereld volgden gewelddadige betogingen. Honderden mensen lieten daarbij het leven. De talloze doodsbedreigingen die de Deense cartoonist ontving, kwamen overigens allemaal uit Denemarken zelf. De hele affaire is een prototype van wat ons straks na de film van Wilders te wachten staat. Het scenario ligt klaar. De casting is bekend. Alleen het slot van het verhaal is nog onzeker. Loopt het goed of slecht af met Wilders, dat is de vraag die straks komt bovendrijven. Zou hij wel voldoende bewaking krijgen? En zo niet, zijn er dan ook van die hypercorrecte Friese schrijvers die het voor hem opnemen? Je mag aannemen dat Geert Wilders hier zelf wel eens bij stil heeft gestaan.
Hoewel, ik vraag het me af. Zou Geert Wilders ook wel eens naar de act van Theo Maassen gekeken hebben? Zou hij zich wel eens afgevraagd hebben hoe groot statistisch de kans is, dat hij zelf straks koud wordt gemaakt. Je moet begiftigd zijn met een raar soort doodsverachting om aan zo’n film te beginnen. Misschien is het helemaal geen doodsverachting, maar een heimelijk doodsverlangen. Van veel christelijke martelaren is bekend dat zijn een haast onweerstaanbare drang hadden naar de martelaarsdood. Moslimextremisten hebben dat natuurlijk ook, maar daar krijg je ook wat voor terug met al die maagden in de hemel. Eros en Thanatos. Het libido van de fanaticus is de doodsdrift van de terrorist. ‘Jede Konsequenz führt zum Teufel’, zei Luther. En die duivel zit niet in de hemel. Op Wilders zit ook niemand te wachten daarboven. Het is zelfs de vraag of hij wel naar binnen mag.
Ik zie het al voor me. Wilders klopt aan bij de hemelpoort. Maar welke hemel? Dat is de vraag. Moslims geloven dat de hemel uit zeven lagen bestaat met rivieren van wijn, melk, honing en water. Wat de wijn betreft, moet wel worden bedacht dat de aardse beperkingen, zoals dronken worden, in de moslim-hemel niet mogelijk zijn. Je kunt daar dus straalbezopen worden op kosten van de zaak, zonder de overlast van een kater na afloop. Hemelbewoners worden bediend door knapen en maagden en het grootste genot is het aanschouwen van het Gods aangezicht. Allah dus. Of is toch God? Dat is de kwestie. God of een typetje. Hoe dan ook, een kleerkast doet open. Hij is door de eigenaar van de hemel aangesteld om allerlei tuig de toegang te ontzeggen. Achter de deur klinkt discomuziek uit de jaren zeventig. De kleerkast, die zichzelf ‘Petrus’ noemt, bekijkt Wilders van top tot teen. Hij trekt even aan zijn haar om te zien of hij soms een pruik op heeft. En dan volgt een wonderlijk vraaggesprek:
– Wie bent u?
– Ik ben Geert Wilders.
– Wat komt u hier doen?
– Ik kom hier om in het hiernamaals gelukkig worden.
– Wat heeft u daarvoor dan gedaan, mijnheer Wilders?
– Ik heb een film gemaakt over de Koran.
– Nou en?
– Ik ben vermoord! Ik ben een martelaar!
– Ja, ja…. dat zeggen ze allemaal tegenwoordig.
Petrus draait zich om en de grote deur van de hemel valt in het slot. Geert Wilders is verbijsterd. Maar dan gebeurt er iets merkwaardigs. De profeet Mohammed komt de hoek om. Hij draagt een bom in zijn tulband. Amicaal slaat hij een arm om Geert Wilders heen en voert hem mee.
– Kom jongen, trek het je niet aan. We zitten in hetzelfde schuitje.
– Hoe zo dan?
– In de hemel is geen bier en de hel is ‘the place to be’ tegenwoordig.
En opeens zwaait er een grote deur open en staan zij beiden in het voorportaal van een gigantische harem met 72 maagden. Geerts mond valt open. Mohammed zwijgt. Hij pakt de bom uit zijn tulband en gaat naar binnen.
– Kom Geert, de dood is waard om geleefd te worden.