Leeuwarden 2018 pikt mijn ideeën !
Op 11 augustus j.l. schreef ik op mijn blog Friese paarden op de San Marco het volgende:
‘Wie schetst mijn verbazing toen ik gisteren een wonderlijke passage las in Inferno, het nieuwe boek van Dan Brown, u weet wel de auteur van De Da Vinci Code. Inferno speelt zich voornamelijk af in Florence en bevat veel verwijzingen naar de Divina Comedia van Dante. Maar ook Venetië komt ter sprake. Dan Brown beweert dat de paarden van de San Marco Friese paarden zijn. Letterlijk schrijft hij het volgende (op pagina 321):
(….) Misschien zou het een goede zaak zijn om Dan Brown eens uit te nodigen om een lezing te komen houden in Friesland. In het Fries Museum bijvoorbeeld vlak na de opening. Dan kan hij het zelf allemaal eens komen uitleggen. In interviews over dit boek beweerde hij tot nog toe, dat de historische feiten kloppen, maar alleen de personages fictief zijn. Wat de paarden op de San Marco betreft lijkt die bewering niet te kloppen.’
Wie schetst mijn verbazing toen ik vandaag in de Volkskrant, in het artikel It faderpaard houdt Friese eer hoog het volgende las:
‘Nu in Leeuwarden de titel van Culturele hoofdstad van Europa is binnegehaald, kan het grote organiseren beginnen. En wat wordt natuurlijk als eerste van stal gehaald? De trots van het hoge Noorden: het Friese paard ofwel it Faderpaard. (…) Om alle registers te kunnen opentrekken wil de organisatie de honderd beste Friese paarden ter wereld naar de WTC Expo Leeuwarden halen. En laat nu op pagina 321 van Inferno, het nieuwe boek van Dan Brown, hoofdpersoon Robert Langdon oog in oog staan met Friese paarden, of al thans, dat is het ras dat Brown toeschrijft aan ‘de paarden van San Marco’. De bestsellerschrijver blijkt groot fan van het dier ‘waarvan de schoonheid grote indruk had gemaakt op Langdon’ . Sterker nog: de vrouw van Dan Brown, Blythe, houdt de kostbare paar den als hobby. En dus zijn Dan en Blythe begin januari te gast tijdens de Hengstenkeuring en de show It Faderpaard. De organisatie heeft nog even overwogen de complete stoeterij van mevrouw Brown naar Nederland te laten overvliegen, maar volgens producent Klaas Toering is dit ‘logistiek een kosten- verslindende operatie’. De organisatie wil zich er niet over uitspreken of de paarden van Blythe Brown, die in Amerika optreedt tijdens concoursen, professioneel genoeg zijn voor het Faderpaard.’
Het wordt hoog tijd dat de organisatie van Culturele Hoofdstad aan mij een structurele subsidie voor mijn weblog verstrekt. Ik moet maar weer eens koffie drinken met Oeds.