Concept Art bij de Estafette

scan1120001

scan1120w001

scang112r0001

scan1120vvvv001

Begin jaren tachtig was Silvia Steiger via Akersloot in Castricum beland. Nog net voor haar vertrek uit Friesland exposeerde zij in 1979 in ‘t Coopmanshûs met het project Gras of observatie van een plek in de tuin. De vloer van de museumzaal was bij die gelegenheid bezaaid met registraties en notities van ‘gebeurtenissen’ die elke dag op eenzelfde plek in haar tuin hadden plaatsgevonden in de periode tussen 13 september 1977 en 24 juni 1978. Elke dag maakte zij een registratie van een zelfde plek in de tuin en was dat niet mogelijk dan werd een beeldende notitie vervaardigd. De recensent van de Leeuwarder Courant merkte op dat in die notities één thema, namelijk liefde, steeds weer terug kwam in symbolen als bijvoorbeeld hartvormen. ‘De registraties lijken wisselend een uiting van emotie ten aanzien van de plek en de plek als symbool van eigen emoties.’ Daarbij brak iets door wat in de komende jaren steeds belangrijker zou worden in haar werk.

Dit schreef ik in de catalogus van de tentoonstelling De noodzaak van een handstand die vorig jaar was te zien in Museum Belvédère in Oranjewoord. Vandaag vond ik bij de kringloopwinkel De Estafette in Leeuwarden de catalogus van het project Gras of observatie van een plek in de tuin uit 1979  Hij lag daar te koop voor 0.60 Eurocent. Het is een collecters item uit de tijd dat de conceptuele kunst ook in Friesland hoogtij vierde. Daarmee lijkt de cirkel rond. Conceptuele kunstenaars streefden ernaar om kunst te maken die zich onttrok aan het officiële kunstcircuit. Dat wil zeggen: kunst die zich voegde in de kringloop van het leven zelf. De Estafette is nu het logische eindstation van deze nobele intentie.